sâmbătă, 9 iunie 2012

Tort Krantz

Inspirata colegii de la birou, am pregatit acest tortulet extraordinar de bun si de simplu. I-am dat forma de guguluf dintr-un motiv foarte bun: am constatat ca este criza de budinci de vanilie si nu as fi avut crema sa umplu un tort intreg. Desi nu prea agreez ideea de a gati cu prafuri, din cand in cand, cat de rar se poate, folosesc si de-astea. Sper ca in urmatorii 3-4 ani sa nu se mai repete :))
Pentru o forma de guguluf cu peretii detasabili, de-aia de la Ikea, am folosit:
  • 3 oua
  • 160 g zahar pentru blat
  • 150 g faina
  • 75 ml ulei
  • 1 pachet de unt (200g)
  • 1 plic budinca de vanilie
  • 400 ml lapte
  • 6 linguri de zahar fin pentru crema
  • 100 g migdale prajite si nesarate (puteti folosi si nuci sau alune)
  • 150 g zahar pentru krantz
  • 150 g zahar pentru sirop
  • esenta de vanilie, esenta de cafea
  • 1 lingurita coaja rasa de lamai
  • 1/2 pliculet praf de copt
Batem ouale cu 160 g zahar pana obtinem o spuma aproape alba, cam vreo 10 - 12 minute. Turnam apoi uleiul in fir subtire, mixand in continuare. Mixerasulmeu a rezistat eroic la asa timp indelungat :) Adaugam esenta de vanilie, coaja rasa de lamaie si incepem sa punem cate putina faina, amestecand cu o lingura de data aceasta. La final adaugam praful de copt si turnam aluatul intr-o tava unsa cu ulei si tapetata cu faina. Dam blatul la cuptor la 180 de grade timp de 40 de minute, apoi il lasam sa se raceasca complet.
Intre timp pregatim krantzul in felul urmator: intr-o tigaie de teflon caramelizam 150 g de zahar, miscand usor ca sa se topeasca tot. Turnam peste zahar migdalele maruntite putin si amestecam bine cu o spatula de lemn. In acest timp tinem tigaia pe foc, altfel caramelul se intareste si nu va acoperi complet migdalele. Cand sunt omogenizate, turnam amestecul pe o hartie de copt si lasam sa se raceasca.
Pregatim budinca de vanilie conform instructiunilor de pe ambalaj, dar punem doar 400 ml de lapte. O lasam sa se raceasca acoperita cu un capac sau o folie de aluminiu, sa nu faca pojghita.
Amestecam 150 ml de apa cu 150 g zahar si le lasam sa clocoteasca cam 10 minute, apoi, ati ghicit, le lasam sa se raceasca :) Cand siropul este rece, adaugam putina esenta de cafea.
Pentru taiatul blatului am folosit feliatorul dublu pentru tort de la KitchenShop, un gadget care mi-a mers la suflet din ziua in care l-am primit. Mai ales ca am taiat blatul in trei straturi, a fost foarte util si sunt sigura ca nu ar fi iesit la fel de bine daca as fi folosit un cutit. Am asezat blatul pe un tocator, pentru ca e mai usor de folosit feliatorul asa, decat cu un platou, unde spatiul de manevra e mai mic. Am potrivit cele doua lamele la inaltimea dorita si am taiat blatul in 3 parti aproape egale, miscand feliatorul de la dreapta la stanga cu ajutorul manerului.
Mixam untul impreuna cu zaharul fin pana cand devine spumos si untul se dizolva. Adaugam cate 2-3 linguri de budinca de vanilie, mixam pana se incorporeaza si continuam pana toata budinca a devenit o crema fina, numai buna de intins pe tort.
Asezam blatul inferior pe platou, il insiropam putin si il acoperim cu crema. Urmeaza celelalte doua bucati de blat, iar la final imbracam totul in crema.
Pentru krantz am folosit un mojar din piatra, in care am maruntit migdalele caramelizate. Presaram krantz peste tort, iar pentru margini apelam la un mic truc :) Asezam o parte a platoului pe un tocator, astfel incat sa stea inclinat. Pe partea ridicata punem krantz, iar ca sa nu cada jumatate pe langa, am folosit un cutit, pe care luam din migdale si le lipeam de crema si implicit de tort. N-am mai apucat sa-i fac poze, era foarte tarziu in noapte :) 
Dam tortul la frigider cateva ore, dupa care este numai bun de savurat.
Sursa retetei de la care am plecat este cea a Laurei Laurentiu.



2 comentarii:

sara & Miki spunea...

Ce bun trebuie sa fie, eu nu l-am facut de mult. Week-end placut!

Antonina spunea...

Noi ne-am rasfatat ieri cu Krantz la cofetarie ;)) Foarte misto arata al tau! pupici